Søk i denne bloggen

Laster inn...

mandag 23. januar 2012

Hekla gardiner/kapper

I helga har jeg vært på hytta vi har på Ringsakerfjellet. Der satt jeg og så på gardinkappene som jeg heklet for et par år siden til kjøkkenvinduene.  De er heklet og montert på lin med hullsøm.


Denne oppskriften fant jeg i ukebladet Familien for en del år tilbake. Den er etter en gammel kappe som noen har tatt opp igjen og skrevet ned mønsteret. Jeg falt for den med det samme jeg så den og tenkte at den må jeg  lage en gang.



Det tok litt tid å hekle den fordi jeg slet litt med å forstå oppskriften, men som mormor alltid sa: "hekle rekke, sy og sprette." Så etter noen forsøk fikk jeg det til. I alle "spissene" skal det egentlig være dusker. Jeg synes ikke det passet så godt da vinduene er så små. Resultatet ble veldig bra.



Denne tynne fine linen fant jeg i en stoffbutikk i Oslo. Og så var det å prøve å få til hullsøm som jeg aldri hadde prøvd før, men også det gikk helt ok. Måtte få litt hjelp fra mamma og fra en bok som beskriver ulike sømmer.

23 kommentarer:

  1. Hei. Ja, vi sees til uka, det blir koselig. Kan ikke du bare sende en melding om når det passer best. De gardinene var fine, må ha vært mye jobb å lage dem. Lenge siden jeg har heklet, kanskje på tide og prøve seg litt. F

    SvarSlett
  2. Denne var nydelig ! Du har vel ikke oppskriften ....?

    Mvh
    Synnøve

    SvarSlett
  3. Nydeleg:) Er det mogleg å kjøpe oppskrifta?

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg e-post adressen din så kan jeg sende deg den.

      Slett
    2. Nydelig!!
      Blir veldig glad hvis jeg får oppskrift :)
      sesteine@hotmail.com
      På forhånd takk.
      Hilsen Signe E. Steine

      Slett
  4. Kjempe töff gardin! Er det mulig å få oppskrifta på e-post: darnsol@online.no

    SvarSlett
  5. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  6. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  7. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  8. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  9. Hei! Likte så godt gardinene dine så eg hadde blitt veldig glad og takknemleg om du kunne ha sendt oppskrifta på mi mailadresse og! k_flugeim@hotmail.com

    SvarSlett
  10. Hei, gardinene var fine.Har duk i samme mønster.Lurte på om jeg kunne få oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du sende meg en mail.

      Slett
  11. Hei, snubla innom bloggen din og her var det jammen mye fint! Takk for titten og masse inspirasjon :)
    Har lenge vært på utkikk etter heklet gardin som denne, ser du har delt oppskriften før og hadde blitt veldig glad om du vil dele med meg :) Ha en finfin, kreativ sommer!

    Hilsen Hege
    Mail.adr hege_sorknes@hotmail.com

    SvarSlett
  12. Hei.
    Kan jeg få kjøpt dette mønstret av deg? Mvh Bodil
    bodiber@online.no

    SvarSlett
  13. Hei. Har lenge ønsket meg akkurat denne gardinkappa. Så den for en stund siden og kunne ikke få den ut av hodet. Har spurt etter oppskriften men eieren husket ikke hvor hun hadde funnet den. Kan jeg få oppskriften av deg ?
    Hilsen Ann Kristin
    mail: Ann-kritin--berdja@hotmail.com

    SvarSlett
  14. Nydelig, denne hadde passet perfekt hos meg, og svigermor sitter og venter på nytt håndarbeid. Så hvis jeg kan få tilgang pp oppskriften hadde det vært flott! Hilsen Ingrid Egelandsaa, ingrid.egelandsaa@gmail.com

    SvarSlett
  15. Hei :-)
    Her sitter jeg g leter etter en oppskrift som jeg dessverre har lånt bort og den som lånte den har mistet den og så finner jeg den her hos deg.
    Jeg lurer da på om det er en mulighet for at du kan sende den på mail til meg!!
    Mvh stina_moe@hotmail.com

    SvarSlett
  16. Den er også i Solbergs hefte nr 56 :-)

    SvarSlett
  17. Hei :) kunne du sende meg oppskrifta også? E-mail: berit_pedersen@hotmail.com.

    SvarSlett
  18. Hei :-) Har tidligere heklet denne kappen men finner ikke igjen mønsteret og heftet Solberg 56 er utsolgt - vil sette stor pris på om du kunne sendt meg oppskriften - Mvh liss_steinbakk@hotmail.com

    SvarSlett
  19. Hei! Jeg har sååååå lyst å hekle denne gardinkappen. Har du mulighet til å sende oppskriften til meg hadde jeg blitt veldig glad. På forhånd takk!
    Hilsen elsaserigstad@yahoo.no

    SvarSlett
  20. Heisann.
    Den er nydelig! :)
    Blir veldig glad om du kunne sendt meg også oppskriften på gardinkappen.
    tildensdies@hotmail.com

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hilsen: