Søk i denne bloggen

mandag 23. januar 2012

Hekla gardiner/kapper

I helga har jeg vært på hytta vi har på Ringsakerfjellet. Der satt jeg og så på gardinkappene som jeg heklet for et par år siden til kjøkkenvinduene.  De er heklet og montert på lin med hullsøm.


Denne oppskriften fant jeg i ukebladet Familien for en del år tilbake. Den er etter en gammel kappe som noen har tatt opp igjen og skrevet ned mønsteret. Jeg falt for den med det samme jeg så den og tenkte at den må jeg  lage en gang.



Det tok litt tid å hekle den fordi jeg slet litt med å forstå oppskriften, men som mormor alltid sa: "hekle rekke, sy og sprette." Så etter noen forsøk fikk jeg det til. I alle "spissene" skal det egentlig være dusker. Jeg synes ikke det passet så godt da vinduene er så små. Resultatet ble veldig bra.



Denne tynne fine linen fant jeg i en stoffbutikk i Oslo. Og så var det å prøve å få til hullsøm som jeg aldri hadde prøvd før, men også det gikk helt ok. Måtte få litt hjelp fra mamma og fra en bok som beskriver ulike sømmer.

57 kommentarer:

  1. Hei. Ja, vi sees til uka, det blir koselig. Kan ikke du bare sende en melding om når det passer best. De gardinene var fine, må ha vært mye jobb å lage dem. Lenge siden jeg har heklet, kanskje på tide og prøve seg litt. F

    SvarSlett
  2. Denne var nydelig ! Du har vel ikke oppskriften ....?

    Mvh
    Synnøve

    SvarSlett
  3. Nydeleg:) Er det mogleg å kjøpe oppskrifta?

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg e-post adressen din så kan jeg sende deg den.

      Slett
    2. Nydelig!!
      Blir veldig glad hvis jeg får oppskrift :)
      sesteine@hotmail.com
      På forhånd takk.
      Hilsen Signe E. Steine

      Slett
    3. kan eg få den og? Mona.Espeskog@danielsen-skoler.no

      Slett
    4. Hei :) har du fortsatt oppskriften på denne ? Nydelig 😍

      Slett
    5. Isåfall er mail adr min : adatzen@gmail.com

      Slett
  4. Kjempe töff gardin! Er det mulig å få oppskrifta på e-post: darnsol@online.no

    SvarSlett
  5. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  6. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  7. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  8. Åhh så fin. Kan jeg få oppskriften på den. Det hadde värt så bra. Min mail er: lailajonas@hotmail.com

    Mvh Laila

    SvarSlett
  9. Hei! Likte så godt gardinene dine så eg hadde blitt veldig glad og takknemleg om du kunne ha sendt oppskrifta på mi mailadresse og! k_flugeim@hotmail.com

    SvarSlett
  10. Hei, gardinene var fine.Har duk i samme mønster.Lurte på om jeg kunne få oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du sende meg en mail.

      Slett
    2. Jeg er helt forelsket i dette mønsteret, kan jeg få det, kan du også
      s1lantis@t-online.de

      Slett
  11. Hei, snubla innom bloggen din og her var det jammen mye fint! Takk for titten og masse inspirasjon :)
    Har lenge vært på utkikk etter heklet gardin som denne, ser du har delt oppskriften før og hadde blitt veldig glad om du vil dele med meg :) Ha en finfin, kreativ sommer!

    Hilsen Hege
    Mail.adr hege_sorknes@hotmail.com

    SvarSlett
  12. Hei.
    Kan jeg få kjøpt dette mønstret av deg? Mvh Bodil
    bodiber@online.no

    SvarSlett
  13. Hei. Har lenge ønsket meg akkurat denne gardinkappa. Så den for en stund siden og kunne ikke få den ut av hodet. Har spurt etter oppskriften men eieren husket ikke hvor hun hadde funnet den. Kan jeg få oppskriften av deg ?
    Hilsen Ann Kristin
    mail: Ann-kritin--berdja@hotmail.com

    SvarSlett
  14. Nydelig, denne hadde passet perfekt hos meg, og svigermor sitter og venter på nytt håndarbeid. Så hvis jeg kan få tilgang pp oppskriften hadde det vært flott! Hilsen Ingrid Egelandsaa, ingrid.egelandsaa@gmail.com

    SvarSlett
  15. Hei :-)
    Her sitter jeg g leter etter en oppskrift som jeg dessverre har lånt bort og den som lånte den har mistet den og så finner jeg den her hos deg.
    Jeg lurer da på om det er en mulighet for at du kan sende den på mail til meg!!
    Mvh stina_moe@hotmail.com

    SvarSlett
  16. Den er også i Solbergs hefte nr 56 :-)

    SvarSlett
  17. Hei :) kunne du sende meg oppskrifta også? E-mail: berit_pedersen@hotmail.com.

    SvarSlett
  18. Hei :-) Har tidligere heklet denne kappen men finner ikke igjen mønsteret og heftet Solberg 56 er utsolgt - vil sette stor pris på om du kunne sendt meg oppskriften - Mvh liss_steinbakk@hotmail.com

    SvarSlett
  19. Hei! Jeg har sååååå lyst å hekle denne gardinkappen. Har du mulighet til å sende oppskriften til meg hadde jeg blitt veldig glad. På forhånd takk!
    Hilsen elsaserigstad@yahoo.no

    SvarSlett
  20. Heisann.
    Den er nydelig! :)
    Blir veldig glad om du kunne sendt meg også oppskriften på gardinkappen.
    tildensdies@hotmail.com

    SvarSlett
  21. Hei Eli/tante tråd.
    Jeg sier som de før meg at dette er en veldig flott gardin som jeg falt for. Ser også at du har fått oppskriften fra Familien. Kan du fortsatt se nr på bladet nederst på siden sllik at jeg kan ta kontakt med Familien? Hvis det ikke går kan jeg være så freidig å be om kopi gjerne sendt på min mail adr turid.fredriksen@hotmail.no.
    Mvh
    Turid Fredriksen

    SvarSlett
  22. Hej
    Såg denna gardin för några år sedan och har letat länge efter mönstret, är det möjligt att få en kopia? stig.bente@gmail.com
    Mvh
    Bente Olsson

    SvarSlett
  23. Hei,
    så utrolig nydelige gardiner!
    Kjenner at det er i overkant dumdristig av meg å forsøke meg på et slikt prosjekt, med mine begrensede hekleferdigheter, men har så lyst å gi det et forsøk.

    Hadde det vært mulig å få oppskriften på mail? Hadde blitt så glad! Kan du sende meg adressen din i tillegg, slik at jeg får sendt deg en liten takk for mønsteret? :) Mailadressen min er: giske_camilla@hotmail.com
    Mvh.
    Camilla G.Nyman

    SvarSlett
  24. Denne var nydelig! Blir veldig glad om jeg også kan få mønsteret :) elisabethmp_3@hotmail.com

    SvarSlett
  25. Såå fin!! Er det mulig å få oppskrifta ? E-post: cecilie-81@hotmail.com :)

    SvarSlett
  26. Hei Nydelig gardin. Kjempeglad for oppskriften og evt tips for å forstå den? Mvh Hilde

    SvarSlett
  27. på følgende e-post: hbe.180@gmail.com

    SvarSlett
  28. Hei, Har du fortsatt oppskriften? Mvh Linda - lindafromnorway@gmail.com -

    SvarSlett
  29. åå så fiine..kunne du ha delt oppskriften med meg?:)på forhånd tuusen takk:)mvh anna lena
    email:marken74@hotmail.com

    SvarSlett
  30. Hei. Jeg sier som de andre her, helt nydelig kappe. Kunne du ha sendt meg oppskriften også? om du fortsatt har den? ;) gry.ingero@halden.net ( kanskje også noen tips? ) På forhånd tusen takk

    SvarSlett
  31. Åååååå... Jeg hadde disse kappene og oppskrift før det ble vannlekkasje i kjelleren der de ble oppbevart. Alt gikk tapt :( Kan jeg få kjøpe oppskriften av deg?
    Mvh Mona
    mona.66@live.no

    SvarSlett
  32. Åååååå... Jeg hadde disse kappene og oppskrift før det ble vannlekkasje i kjelleren der de ble oppbevart. Alt gikk tapt :( Kan jeg få kjøpe oppskriften av deg?
    Mvh Mona
    mona.66@live.no

    SvarSlett
  33. Vakkert! Disse hadde passet perfekt på hytten.
    Er det mulig å få tilsendt oppskriften?

    Mvh Lena
    lenaj88@gmail.com

    SvarSlett
  34. Ååååå,oppskriften til denne nydelige kappen har jeg lenge vært på utkikk etter😀. Kjøper den gjerne av deg.

    Mvh Grete
    grete-olsen@hotmail.com

    SvarSlett
  35. Hei, jeg lurer på om du hekler/syr slike gardiner på bestilling? Hilsen ei som gjerne hadde kjøpt

    SvarSlett
  36. Jeg er helt forelsket i dette mønsteret, kan jeg få det, kan du også
    s1lantis@t-online.de

    SvarSlett
  37. Hei hei Tante Tråd :) ser jeg ikke er den eneste som ønsker med oppskrift på flott kappe å mønster. Er det fortsatt mulig? Hilsen Elin adr: eeinarsen@gmail.com

    SvarSlett
  38. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  39. Hei alle sammen!
    Det er mange hyggelige tilbakemeldinger på de heklede kjøkkengardinene mine. Oppskriften stod i Familien for en del år siden. Nå har jeg brukt en del tid på å sende mønsteret til dere som ønsker dette, men nå må jeg nok sette punktum for det. Håper på forståelse for dette.
    Eli

    SvarSlett
  40. oppskriften kan kjøpes sammen med billig garn hos Solbeg Spineri. Hefte 52 tror jeg det var. Påpskrift fra 60_70tallet

    SvarSlett
  41. Hei de var nydelig,deler du oppskriften ? HADDE satt stor pris på å fått den, er itte sikkert je får til å hekle men lyst til å prøve , mail t-anv@online.no på forhånd tusen takk

    SvarSlett
  42. Hei, denne var veldig fin. Kan du sende meg oppskriften? Mvh. Elin
    elin.rokke57@outlook.com

    SvarSlett
  43. Hei kunne eg henge meg på her og be om oppskrift:-)
    Mvh g-elisabet@hotmail.com

    SvarSlett
  44. Hei 😊 nydelig kappe😍 dersom du fortsatt deler oppskriften vil jeg veldig gjerne ha den. Mvh kathrineborck@hotmail.com

    SvarSlett
  45. Hei. Denne kappa er helt nydelig. Har lett etter mønsteret uten hell. Solberg spinneri er utsolgt. Hadde satt så stor pris på om du ville sendt den til meg, dersom det er mulig. Jeanettemarinylund@gmail.com

    SvarSlett
  46. Hei. Den kappen var nydelig. Mulig å få oppskriften?? Mvh a1958k@hotmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. https://solbergspinderi.no/produkt/kappe-med-flettverk-hi-9917/?bundle_attribute_pa_farger-rose_448=1002

      Slett
  47. Hei. Er det mulig å få oppskriften på denne gardinkappen ? Den var bare nydelig! Hadde vært koselig med et fint hekklearbeid når høsten kommer.
    alkinder_59hotmail.com
    Mvh Anne Lise

    SvarSlett
  48. nydeleg kappe. vil gjerne ha oppskrift e-post:elikjode@tussa.com

    SvarSlett
  49. Hei, ser denne tråden er gammel, men jeg prøver lykken her allikevel. Hvis du fortsatt kan se dette, så kunne jeg gjerne tenkt meg oppskriften på denne vakre kappen også da jeg har lett over alt etter den og ikke funnet den. Min Mailadr er olepus11@hotmail.com. På forhånd Tusen takk

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hilsen: